S'ha produït un error en aquest gadget

dimecres, 18 d’abril de 2012

L'Àgatha i l'Artur orgullosos d'en Miquel Giménez

En Miquel Giménez m’honorà fa temps amb la seva amistat, pobret. I ara ha tret un llibre del qual us en vull fer els cinc cèntims corresponents, perquè entre altres coses em sento responsable de omplir-li el cap de pardals i ara us explico a que ve tot això...

En Miquel i un servidor ens varen fer amics durant una entrevista que em va fer al Saló del Còmic de l’any 2004, any 23 del calendari autonòmic. En aquells temps un servidor estava entestat en publicar llibres de fantasia heroica en català, com la Dragonlance o Joc de Trons –si, si, aquests llibres que ara venen tant gracies al Canal Plus-. La veritat es que no me’n sortia gaire.

Les vendes de la Dragonlance en català, o del primer llibre de Joc de Trons –que varem dividir en volums i va sortir amb el títol La mà del Rei- eren minses, petites, insignificants, quasi vergonyoses. Perquè? Doncs perquè entre tots hem creat un monstre que es diu mercat editorial en català on només hi “triomfen”, a saber, quatre tipus de productes: el subvencionat políticament correcte i recomanat a l’escola, la literatura pròpia o aliena d’alta volada, el best seller internacional de ficció o no, i el tristament rendible llibre mediàtic de vòmit local que segueix qualificant com a llibre pel fet de tenir lletres impreses en paper enquadernat. 

Als catalans ens manca un producte a les prestatgeries de les llibreries: la novel·la de gènere. D’aventures. De lladres i serenos, dracs i cavallers i sergents de la legió estrangera a l’Argèlia colonial. Els llibres amb aquests rerefons fets aquí estan disfressats de drama social, reivindicació feminista o denúncia del capitalisme. Només podem trobar llibres que parlen de la solitud del vol de la cadernera durant vint-i-cinc planes o de les trompes que agafava aquell brut i suat pare alcohòlic que abusava de la protagonista quan era petita. Si els catalans volíem ser normals, doncs això... calia editar novel·la de gènere de qualitat en català, i jo volia que els meus compatriotes lectors hi tinguin dret a la normalitat.

Fou en aquest context que el benvolgut Miquel es va interessar sobre les raó final per la qual un servidor creia que era tant important editar llibres de fantasia heroica en vernacle. La meva resposta es veu que li va agradar: “El públic lector, lector de veres, es aquell que sobrevola els escrits perquè ha fet prou gimnàstica lectora tota la vida. Quan es petit ha llegit còmic i de jove novel·la de gènere. Es sabut que el públic lector adult es majoritàriament femení, en termes de lector de ficció que es del que estem parlant. Segurament les noies estan més preparades per fer el salt de la lectura recomanada a casa o a l’escola al llibre per públic adult, i els nois necessitin de la crossa de la novel·la d’aventures per fer aquest procés. Que ens passa a Catalunya? Que els nois consumeixen còmic i aventures en castellà, i s’acostumen a llegir en aquest idioma. Dels tretze als vint i poc, si volen fruir dels llibres de Bernard Cornwell o de G.R.R. Martin ho han de fer en castellà, i després es difícil oblidar-ho i fer l’esforç de llegir amb la mateixa intensitat en català. A mi em va passar, llegeixo amb més facilitat l’anglès o el castellà que el català... i això es producte del que vaig llegir als catorze anys. A mi no em sap greu admetre que si ara soc un lector compulsiu es gràcies a Sven Hassel i no a Mercè Rodoreda”.

En Miquel quasi s’aixeca de la cadira i ve a abraçar-me. Ell també trobava a faltar aquesta mena de llibres en català a les nostres prestatgeries. Com va dir un... fou el inici d’una gran amistat. No es que jo li expliqués res de nou... Tot el que li vaig dir prou que ho sabia en Miquel, senzillament va veure que no estava sol.

Bé doncs, aquesta idea va fer niu dins la força vital literària que té el senyor Giménez i des d’aleshores que en parlem. No sabeu l’alegria que vaig tenir quan em va explicar la seva idea de fer novel·les agathachristianes adobades d’un xic d’ennidblyttonisme salgarià d’inspiracions conandoyleanes ambientades a Catalunya, amb referents del país i protagonistes autòctons. Perquè tot això i més es el que us trobareu en el seu primer llibre de les aventures de la senyora Dolors: Val més matar un home que perdre un bon costum.

Val a dir que he hagut d’esperar temps fins a tenir-lo a les mans. Però ha valgut la pena! Personatges d’aquí amb dolents de debò, dels de tota la vida. Un univers proper i proustià que em va transportar a la Garrotxa –això del berguedà li ho perdono perquè ningú no es perfecte- que vaig conèixer de petit, a la gent sobre la que s’ha construït aquest país, a la cuina de l’avia i al seu català honest, directe i farcit de dites i exemples de la terra. En Giménez no només ha donat un pas en la direcció correcte plantejant un univers i un microcosmos creïble per fer-hi passar aventures policíaques, ha parit un llibre i una història divertida, amena, increïble, intrigant i, sobre tot sense pretensions doctrinàries adreçades a salvar el món i els valors de la postmodernitat. Un llibre per llegir als dotze anys i passar-s’ho bé, i als vint i als vuitanta, que carai! Miquel... l’Àgatha i l’Arthur n’estarien orgullosos de tu!

4 comentaris:

  1. ostres jo també era un compulsiu d'en Sven Hassel i de vegades xerrant per xerrar quan dic que llegia aquest autor, resulta que sempre em toca explicar quina mena de llibres eren i clar sempre acaben mirant-me malament, ja se sap allò de la guerra sempre és dolent.
    En fí que m'ha fet ilusió que l'anomenesis, m'ha dut records, ves que hi farem

    ResponElimina
  2. El llegirem doncs.
    Aquest matí l'a presentat al debat dels matins de TV3.
    La Fera Ferotge

    ResponElimina
  3. A veure si el podem trobar a les llibreries...

    ResponElimina
  4. Per si us agrada la fantasia escrita en llengua catalana, tenim a la Shaudin Melgar-Foraster i els seus llibres "Més enllà del somni" i "Perduts a l'altre món".
    Encara que ho semblin o us ho diguin, no són només per a infants i joves.
    http://maiera.wordpress.com/

    ResponElimina