Per entendre’ns, fins fa quatre dies en aquest home no el
coneixia pràcticament ningú, vull dir de entre les persones normals, i avui
tothom en parla gràcies a les seves paraules a l’entorn de un hipotètic canvi
de nom del Museu d’Art Nacional de Catalunya, per algun altre de més comercial
que inclogués la paraula Barcelona.
Fixeu-vos que us he dit que no el coneixia pràcticament
ningú, però haig de dir que si que hi havia gent que en tenia notícia, aquest
home es famós entre els professionals de la cultura per haver-se colat pel
davant de tota la gent preparada, brillant i amb talent que tenim al país
encadenant càrrecs que li venien grossos, rebentant totes les estadístiques de
l’enxufisme i la befa a la meritocràcia conegudes a Catalunya –que ja es dir,
amics meus-. Havent completat la carrera d’Història de l’Art aquí al país, als 27 anys no aconsegueix un sou de
mileurista fent de porter de una galeria d’Art de segona divisió els caps de
setmana (somni humit laboral de qualsevol llicenciat sense experiència), no...
quatre trucades de telèfon i me’l fan responsable d’exposicions i de patrocinis
del MACBA (Museu d’Art Contemporani de Barcelona). Si, si... ho heu llegit bé.
D’aquí a col·laborar amb el Museu Arqueològic de Catalunya fins a rebre l’encàrrec
de ser el Coordinador General de la Fundació Caixa de Catalunya, a la tendre
edat de 33 anys, pel davant de tots i de tothom, per art i gràcia del President
de la Caixa Catalunya, el seu oncle en Narcís Serra. I d’aquí al Museu Picasso
de Barcelona! Serà que no varen trobar ningú que en sabés més que ell sobre Don
Pablo –bé... de la seva promoció d’historiadors de l’art segur que ningú amb
tanta experiència en gestió pública d’ens culturals, perquè la majoria havien
estat fent de traductors, de negres per autors coneguts, de mestres d’institut
o de aneu a saber que, per tirar endavant i guanyar-se les garrofes-. No es
doncs casualitat que si bé no era conegut pel gran públic en Pepe es d’allò més
conegut dins el marc dels gestors culturals, per enxufat.
Perquè aquest país funciona així. Abans de la democràcia,
els senyors de Barcelona es repartien càrrecs i menjadores entre ells, si,
cert... però al menys es jugaven els seus duros. Des de la sacrosanta transició
varen arribar al poder una nova mena de personatges que han estat remenant les
cireres del món cultural del país amb els quartos de tots. Un amic meu,
probablement una autoritat de dimensions internacionals en el seu àmbit si
disposes de la meitat de la meitat que tots aquests es gasten en croquetes, els
anomena els RosaRegassos. Funcionen
igual que funcionaven els prohoms de primers del segle XX. Van junts a escola,
van als mateixos clubs, militen als mateixos partits, assisteixen als mateixos
privées quan hi ha alguna patumada (algun
festorro pagat amb els diners dels
contribuents) on no tothom es convidat, on les llistes d’assistents es cuinen
pels mateixos funcionaris que varen ser col·locats l’any 78 per aquesta
gentalla. Uns convidats a participar d’aquesta enorme bossa de treball que
mantenim tots plegats que només es renoven sota tres criteris: el genètic-familiar,
la cooptació de fidelitat –sia política sia d’altres que ja us podeu imaginar-,
o pagant –com sempre- es el grup dels paganos
nouvinguts, els Sazatornil d’Escopeta
Nacional que més han insistit darrerament a pagar les copes a cop de
patrocini –normalment a compte dels accionistes, es clar- per tal de sortir a
la foto de les planes salmó de La Vanguardia entremig de tota aquesta colla vividors.
Un cop aclarit de qui carai estem parlant, hauré d’admetre
que el paio te bons assessors d’imatge: “Oi
que dins el sector no et pot veure ni Déu, Pepe?, oi que el teu oncle millor
que calli després de l’enfonsament de Caixa Banc?, Doncs es el moment de marcar
perfil propi de cara els mitjans... apostarem per dir que amb la marca MNAC no
anem enlloc, que caldria posar-hi Barcelona per fer més comercial el nom, que
la polèmica vindrà sola i tornarem a enfrontar provincianisme i cosmopolitisme,
que sempre funciona”. I lo fotut es que els ha funcionat, sinó aquest post
no tindria raó de ser, sinó la xarxa no aniria plena de noticies amb el nom d’aquest
en Pepe que ha aconseguit posar-se al mapa com alguna cosa més que el nebot del
Serra.
I ara la pregunta del milió... La causa de que el MNAC no
acabi de tirar creieu que es culpa del seu nom? Jo hi vaig sovint, ves per on,
perquè te una col·lecció única en el món de romànic i gòtic, apart de quadres d’alguns
dels meus autors emocionalment favorits com Vayreda, Fortuny, Casas o Cusachs. Us
imagineu que en pensaria en Joaquim Vayreda que la seva obra pengés d’un Museu
xavacà (ara en diuen cosmopolita) que portés el nom de Ca’n Fanga? No fotem! Doncs
el que us deia, quan hi vaig em trobo amb peces d’art meravelloses mal col·locades,
mal il·luminades, sense cap mena d’explicació, un museu que no es renova, que
no millora la col·lecció, que no fa cap esforç d’intercanvi, ni de promoció... Voleu
dir que el problema es el nom?
Ep! Al tanto que menteixo... que de promoció en fan! Vaig
llegir un notícia a La Vanguardia, un roba-planes en plana senar, a la secció
de cultura, un espai i una importància que m’agradaria veure ple de notícies
culturals que realment m’importin, segons la qual Sol Picó, la ballarina de
música contemporània oficial dels RosaRegassos,
una personeta a la qual més d’un cop m’he vist obligat a veure fer uns penosos
saltirons a la tele, -i dic obligat perquè al telenotícies sortia tot just
abans de la informació meteorològica-. va signar un contracte per amenitzar
sopars al MNAC. Així doncs, la subvencionadíssima musa dels adoradors dels
moviments espasmòdics representaria, mitjançant la dansa, la vida de la dona
medieval, el seu patiment... la seva importància com a font de fertilitat, del
que es nou i misteriós a l’hora... a tant el cobert i amb l’exclusiva presència
de membres de la secta dels vividors que aprofitarien per a explicar els absis
romànics al públic assistent. Es veu que això no va disparar les vendes d’entrades
al MNAC, jo els podria haver avisat si més no i sense haver hagut de fer el
gasto.
La culpa doncs ha de ser del nom de la institució... Em
pregunto quina part li fa nosa al Pepe Serra: ”Museu” es massa antic?, “Nacional” et fa
vergonyeta? “D’Art”, o es que t’agrada més el del Reina Sofia? O “de Catalunya”,
que per a tu no deu de fer prou senyor? I pretens ara omplir-lo d’obra contemporània,
Pepe? I de que servirà el MACBA aleshores? I quin nom li posaries per ser
conegut? Per a ser popular i atraure turistes? Museu Coca Cola d’Art de
Barcelona? Per satisfer als americans? O bé, Galeria Juan Antonio Samaranch de
Barcelona? Que es veu que el falangista aquest es molt popular a la Xina Ídem, i així de pas li retornes un
favor al fill del que li va fer el favor al teu oncle, que ell també està
enxufat al COI passant pel damunt de tots i de tothom. I així tot queda a casa,
entre els de sempre, com diu Vito a Genco: si tu estàs content, jo també.
Acabo amb unes disculpes públiques sobre el títol del post.
Primer amb tots els Serra que han patit la brometa tooota la vida, i després
amb l’audiència en general. Si jo fos un dels RosaRegassos hauria estat a temps de fer que algun becari d’en
Bassat o de Claret Serrahima –segons m’hagués llevat avui de dretes o d’esquerres-
em proposés una bateria de noms per l’article, a canvi de la promesa de poder
assistir algun dia a alguna patumada
de la secta. No ha estat així, i donat que jo no em puc pagar un estudi de naming amb diner públic per tal de
satisfer algun favor passat a algú de la colla, ho sento: El nom de l’article
queda com em va sortir dels tendrums quan vaig sentir en Pepe parlant a la
ràdio... en Pepe?! quin Serra?!
ja ho deia Pi de la Serra!
ResponEliminaNo podriem veure el sol
EliminaHo deia bé, perquè també és de la colla.
EliminaEstic força d'acord amb el teu article, però de capelletes d'aquestes ni ha de per tot, "els del Baix del PSC" que acomplexats per no ser del de Bocacció han fet de les seves, i també la capelleta propera a cert exconseller convergent de melena blanca...Certament el nom no fa la cosa,i Catalunya ha de reforçar la marca més enllà de Barcelona.
ResponEliminaLa meva mentida crido i al cridar-la em fastigueixo. Però al mentir al poder m´adhereixo i al país traiexo.
ResponEliminaEls catalans de Franco canten el virolai...