Victus ha arrasat
perquè pels catalans és una novel·la a l’alçada de Guerra i Pau pels russos, o de Allò
que el vent s’endugué pels americans. La gent ho ha entès així quan l'ha
llegida, i boca a orella, escampant la taca d’oli, intentant no revelar-ne
el contingut, els lectors han fet gran Victus, perquè s’ho mereix, i paga la pena
ser aquell que la recomana a la següent persona que el llegirà.
Que l’èxit de
l’obra d’en Sànchez Pinyol vingui de la mà de la minúscula editorial La
Campana, que de petita que és recorda el pare d’en Nemo
nedant envoltat de taurons, sembla un miracle, però no ho és. Em vaig haver
de sentir a dir que la majoria de les recomanacions que havia fet en aquest
blog eren de
l’editorial de la Isabel Martí, de La Campana. Doncs... què voleu que us digui?
Considerant que només llencen mitja dotzena de títols al mercat l’any,
serà que fan bé la seva feina, de la qual cosa me’n congratulo efusivament que
jo també nedo en un mar ple de peixos més grossos que jo.
Dit això, anem a
pel que us volia aclarir. Dins d’aquest marasme de xifres i llistes dels més
venuts va sortir la veu histèrica de la Pilar Rahola dient bestieses del tipus –i cito
de memòria- “una fa una novel·la, i pel sol fet de sortir a la tele queda estigmatitzada com a
mediàtica per un grapat de llibreters. Qui són ells per atorgar qualificacions
i fer llistes? Això de separar les coses d’aquesta manera sempre acaba
malament”.
Ai Pilar...
reina... Per molt que a voltes penso que exerceixes de metadona del
independentisme de la classe mitjana llegida, i que potser hauríem de passar a
l’acció en comptes de marejar tant la perdiu, acostumo a compartir els teus
posicionaments. A admirar-ne les teves argumentacions. Destries com ningú més
ho fa el gra de la palla. Gires l’objecte de discussió fins a revelar on rau
veritablement el problema. Chapeau!
Comparteixo temes Israel, jihadisme, violència de gènere, masclisme camuflat...
fins i tot em vas encomanar, breument, el teu amour fou pel rei Artur. Però el dia del Sant Patró de les armes
catalanes la vas vessar, directament.
No tens raó. Ja sé
que vaig contracorrent i que és molt millor dir que tal i Pasqual i que has
escrit una novel·la i que no és un llibre mediàtic i bla bla bla. Però es que
això és mentida, per molt que la casta de palmeros
del micròfon t’hagi donat la raó i t’hagi rigut gracietes i exabruptes.
Segurament ningú no estarà d’acord amb això que escric, i tu menys, però essent
com ets una dona d’intel·ligència privilegiada, si mai no llegeixes aquest
escrit, potser et faré dubtar.
No podem plorar
anys i panys que Sant Jordi és una festa del llibre desnaturalitzada, que ja no
compta el contingut, la qualitat, l’art en la literatura o el rigor en la no
ficció, i protestar quan el gremi de llibreters intenta dir les coses pel seu
nom i atribuir a cada llibre una llista en funció del seu “modus comercialitzanti”. I el que és pitjor, Pilar, això ho hauries
de saber, i m’explico.
Els grans taurons
de l’edició amb qui tenen el perill de nedar editorials com La Campana, A
contra vent, o Quaderns Crema –per dir algunes de les independents- són una
màquina de llençar novetats al mercat. Parlo de desenes de milers de títols
l’any, i per Sant Jordi ja us ho podeu imaginar. Els llibres tenen unes
finestres d’oportunitat petites, ínfimes, inexistents... al taulell de novetats
no és que hi hagi garrotades... és la guerra dels reponedors, dels comercials que amaguen les novetats dels altres
sota la taula, de les trucades per telèfon demanant que posin aquest o aquell
altre llibre més o menys visible, el nostre i no el de la competència.
Ja no us parlo de
les punyalades als mitjans de comunicació. Editorials entortolligades amb
diaris, autors amb televisions, grups de comunicació amb grups de
distribució... i al final de l’espectacle, el que és el veritable carrer de la llei de l’embut: el
prescriptor totèmic, el periodista, el crític literari a sou, que sap que qui
paga mana, i que haig de parlar bé
d’aquest tant si com no, i ignorar aquest altre mentre pugui i la cosa no esdevingui
escandalosa, que amb el pa no s’hi juga. Les coses funcionen així, d’aquí el
mèrit de les editorials petites, que només disposen de la qualitat de l’obra i
el seu ull clínic per triar el què editar.
I és en aquest
context d’hipocresia que els llibreters donen un pas endavant i separen autors
i llibres en funció de si són mediàtics o no. I tu Pilar t’enfurismes quan veus
El carrer de l’embut –que jo
recomano- reduïda d’obra literària a competència del llibre de la Teresa
Campos. I tens raó, perquè no és el mateix. Però hauries de posar-te l’uniforme
de la Rahola que tant ens agrada, i destriar també aquí el gra de la palla, i
girar l’objecte de discussió fins que la cosa tingui sentit, i no ho has fet
perquè t’han trepitjat l’ull de poll i els
llibreters no saben amb qui se les heuen...
Pilar, admirada
Pilar, en aquest exercici de trobar discriminants de marketing que diferenciïn
un llibre dels demés per la diada de Sant Jordi, sospito, em temo, n’estic
pràcticament segur, que en l’argumentari de venda, la teva pròpia editorial
feia més esment a la teva rellevància pública que de la qualitat de la teva
novel·la. Em jugo un dinar a que es per aquí per on plora la criatura. I tu ho
hauries intuït si no t’hagueres encès i la vehemència del teu justificadíssim
amor pel llibre no t’hagués matat l’enteniment. El problema és que les grans
editorials fa temps que han deixat d’editar per passar a intercanviar paper
tacat per peles al banc, una industria de milhomes i pinxos de barri, que miren
el compte de resultats i no tant la necessitat de fer un llibre o no. Saben que de venda n’hi haurà... s’acabi per llegir el llibre o no, i que si decoren el full de novetats de
El carrer de l’embut amb
la Rahola més televisiva tindrà més sortida. Pensa-hi Pilar, i deixa
els llibreters en pau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada